Metodistikirkon kastekäsitys pähkinänkuoressa

Pitääkö olla kastettu, jotta Jumala voi pelastaa?

Ei. Jumala tarjoaa pelastusta armosta vapaasti.

Jos on kastettu, niin pelastuuko silloin varmasti?

Ei. Kaste aloittaa Jumalan pelastavan työn meissä. Siinä hän puhdistaa meidät synnistä ja aloittaa työnsä uudistaakseen meidät täysin Kristuksen kaltaisiksi. Avainsana on alku. Kaste aloittaa prosessin. Se ei päätä sitä. Voimme valita toimimlla tai olemalla passiivisia jatkuuko prosessi vai pysähtyykö se. Kuten John Wesley joskus sanoi, voimme “tehdä syntiä, niin että ajamme kasteessa saadun armon pois.”

Kuinka kaste liittyy pelastukseen?

Kutsumme kastetta sovittavan armon perustavaksi välineeksi. Se on Jumalan tavanomainen tarjota kirkon toiminnan kautta ihmisille kokemus Jumalan sovittavasta armosta, sekä Pyhän Hengen puhdistavasta voimasta heidän elämässään. Pelastus normaalisti alkaa tehdä juuria ihmisten elämissä tässä hetkessä. Siitä eteenpäin meitä kutsutaan kasvamaan edelleen pyhittävässä armossa, kunnes Jumalan armosta meidät tehdään täydellisiksi rakkaudessa tässä elämässä.

Kasteen muodot

Vaikuttaako se, miten henkilö kastetaan?

Ei. Se, mikä merkitsee on, että henkilö on kastettu vedessä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen siihen valtuutetun henkilön toimesta. Jos joku on kastettu näin, hän on saanut kristillisen kasteen. Metodistikirkossa ei kasteta niitä, jotka ovat jo saaneet kristillisen kasteen. Metodistikirkoon kastekäsitystä selitetään seuraavasti: “Pyhän Hengen voima kasteessa ei ole riippuvainen tavasta, jolla vettä käytetään, tai kastettavan iästä tai henkisistä kyvyistä, tai kastajan luonteesta. Jumalan armo tekee sakramentista todellisen.”

Vieraat kastehetkessä

Tarvitseeko kastettavalle lapselle valita kummit?

Kummeja ei tarvitse valita, mutta on hyvä, jos lapsen elämässä on muitakin vastuullisia kristittyjä, jotka lupaavat tukea lapsen kasvua kohti julkista sitoutumista Kristukseen ja kasvamaan sydämen pyhyydessä.

Pitääkö kummin olla seurakunnan jäsen?

Vähintään yhden vanhemman, kasvattajan tai kummin tulee olla kristillisen kirkon jäsen. Jokaisen kummin tulisi olla uskossaan kasvaneita kristittyjä, jotka ovat kykeneviä auttamaan lasta kasvamaan uskossa ja rakkaudessa.

Kaste ja seurakunta

Voiko toisessa kirkkokunnassa kastettu saada ehtoollista metodistikirkossa?

Kyllä. Metodistikirkon ehtoolliselle ovat tervetulleita kaikenikäiset kastetut henkilöt.

Tarvitseeko olla kastettu, jotta voi saada ehtoollista metodistikirkossa?

Ei tarvitse. Mutta ehtoolliselle osallistujan tulee pystyä sanomaan uskovansa Kristukseen, vilpittömästi tekemään parannusta synneistään ja etsimään sovintoa kaikkien ihmisten kanssa. Jos et ole vielä saanut kastetta, voit keskustella asiasta pastorin kanssa.

Liitytäänkö kasteessa metodistiseurakuntaan?

Kyllä. Kirkossa kastettu henkilö on kasteesta lähtien metodistiseurakunnan ja koko metodistikirkon jäsen.

Voiko kastamaton olla seurakunnan ja kirkon vastuutehtävissä ja neuvostoissa?

Vastaus riippuu vastuutehtävästä ja neuvostosta. Kirkkojärjestyksen mukaan monien vaaleilla valittavien tehtävien vaatimuksena on kasteen lisäksi se, että henkilö on kirkon tunnustava- eli täysijäsen. Tunnustavaksi- eli täysijäseneksi tullaan, kun kasteen saanut henkilö vastaa jäsenyyskysymyksiin ja sitoutuu palvelemaan Kristusta metodistikirkon työn kautta.