Metodistinen ehtoolliskäsitys pähkinänkuoressa

Muuttuuko leipä ja viini metodistien mukaan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi?

Ehtoollisessa pyydämme Pyhää Henkeä tulemaan meidän sekä leivän ja viinin päälle. Pyydämme, että Pyhä Henki tekisi leivän ja viinin Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, niin että me nauttiessamme ne voisimme olla Kristuksen ruumis sovitettuna hänen verellään. Uskomme, että Jumala vastaa tähän rukoukseen myöntävästi ja Pyhä Henki tekee sen todeksi. Kristus on todellakin läsnä ehtoollisessa ja Kristuksen läsnäolo todella muuttaa meitä.

Käytännön näkemykset

Miksi metodistiseurakunnissa käytetään usein mehua viinin sijaan?

Nykyisen metodistikirkon edeltäjät olivat vahvasti mukana raittiusliikkeessä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Thomas Welch -niminen mies alkoi tuottaa rypälemehua, jotta metodistien ja muiden kristittyjen ei tarvitsisi käyttää viiniä ehtoollisella. Nykyään metodistikirkossa edelleen suositellaan pitäytymistä alkoholista, mutta se ei ole vaatimus. Siksi monet seurakunnat käyttävät rypälemehua ehtoollisella sielunhoidollisista syistä niiden vuoksi, joilla on ongelmia alkoholin käytön kanssa.

Jos en voi syödä vehnää, voinko silti osallistua ehtoolliselle?

Kyllä. Metodistikirkossa tarjotaan yleensä vaihtoehtoisia ehtoollisleipiä keliakikoille ja muille allergiasta kärsiville. Ja vaikka tarjolla ei olisikaan vaihtoehtoista leipää, on vanhastaan kristityillä käsitys, että mikäli joku ei jostakin syystä voi ottaa leipää tai viinä (tai kumpaakaan), se ei silti vähennä sakramentin vaikutusta, kun henkilö ilmaisee olevansa kuitenkin halukas ottamaan sen vastaan.

Missä vaiheessa leipä tulisi murtaa?

Pastori murtaa leivän usein ehtoollisen asetussanojen yhteydessä tai sen jälkeen ennen varsinaista ehtoollisen jakoa. Leivän murtaminen ei ole Jeesuksen työn muistamista tai hänen tekojensa jäljittelyä. Sen sijaan murramme leivän, koska olemme valmiita jakamaan sen muille. Leivän murtaminen aloittaa murtamisen prosessin, joka mahdollistaa sen, että jokainen läsnäoleva voi myös vastaanottaa sen.

Pitääkö ehtoollisella polvistua?

Ei. On täysin sinun valintasi, miten otat vastaan ehtoollisen. Joissain seurakunnissa on tarjolla erilaisia tapoja ottaa vastaan ehtoollinen. Voit seistä jonossa, polvistua alttarille, tai jos et pysty tulemaan eteen, voidaan ehtoollinen tuoda sinulle sinne, missä istut.

Miten voin ottaa ehtoollisen vastaan?

Vastaanottaminen on juuri se oikea tapa pelkän ottamisen sijaan. Ehtoollisen leipä ja viini annetaan meille. Kun otat vastaan leivän, voit pitää käsiäsi edessäsi muodostaen toisella kädellä kämmenellä kupin ja tukien sitä toisella kädellä. Ehtoollisenjakaja sanoo antaessaan leivän esimerkiksi: ”Kristuksen ruumis, edestäsi annettu”. Ennen kuin syöt leivän tai siirryt ottamaan vastaan viiniä, voit sanoa ”aamen” tai ”kiitos Jumalalle”. Kun viinipikaria tarjotaan, sen tarjoaja sanoo esimerkiksi: ”Kristuksen veri, edestäsi annettu”. Voit vastata sanomalla ”aamen” tai ”kiitos Jumalalle” ja sitten joko kastaa ehtoollisleivän maljaan, jos kyse on yhteismaljasta tai juoda sen, mikäli se on pienempi pikari.

Kuka voi osallistua?

Ehtoolliskaavassa esitetään kutsu: ”Te kaikki, jotka koko sydämestänne kadutte syntejänne, haluatte osoittaa rakkautta ja laupeutta lähimmäisiänne kohtaan ja tahdotte elää uutta elämää”. Mikäli voit vastata, että toteutat tai olet toteuttanut näitä kolmea asiaa, olet tervetullut osallistumaan.

Yleisesti kaikki kastetut kristityt ikään katsomatta (mukaanlukien vauvat) ja kirkkokunnasta riippumatta ovat tervetulleita Herran pöytään. Se on Kristuksen pöytä. Hän toivottaa tervetulleeksi kaikki, jotka on kastettu hänen nimeensä ja siksi teemme me samoin.

Hyväksymme perinteisen kristillisen käsityksen, että ehtoollisen vastaanottajan tulee olla kastettu. Mutta kuten kutsumme osoittaa, kaste ei ole välttämätön. Jos tulet ehtoolliselle eikä sinua ole vielä kastettu, saat ehtoollisen, mutta rohkaisemme myös ottamaan kasteen mahdollisimman pian.

Kuka voi johtaa ehtoollista?

Metodistikirkossa pastori johtaa ehtoollista. Yleensä hän on seurakuntaan nimitetty pastori. Vanhimmaksi vihityt pastorit ovat oikeutettuja johtamaan ehtoollista kaikkialla kirkkokunnassamme. Piispa voi halutessaan valtuuttaa diakonin johtamaan ehtoollista, mikäli tarve vaatii. Yleensä diakonit kuitenkin avustavat ehtoollisessa. Metodistikirkko on solminut ehtoollisyhteyden joidenkin toisten kirkkokuntien kanssa ja tähän yhteyteen yleensä kuuluu, että toisen kirkkokunnan pastori on myös oikeutettu johtamaan ehtoollisen. Maallikot eivät voi johtaa ehtoollista, mutta he voivat avustaa pastoria siinä.