Seurakunnasta

Helsingin metodistiseurakunta on perustettu v. 1894. Seurakuntaamme kuuluu tätä nykyä yli 200 jäsentä eri puolilta pääkaupunkiseutua. Jäsenmäärä on viime vuosina ollut noususuunnassa.

Seurakuntamme opetus perustuu Raamatun pyhiin kirjoituksiin ja apostoliseen uskontunnustukseen. Haluamme omalta osaltamme auttaa ihmisiä löytämään Jeesuksen ja kasvamaan kristittyinä. Tahdomme olla paikka, josta moni voisi löytää hengellisen kodin.

Seurakuntamme pastori on Jukka Hiltunen (1.8.2023 alkaen). Toisena pastorina seurakuntaamme englannin kielellä palvelee Freeman Awuah. Pitkän elämäntyön metodistikirkossa tehnyt pastori Tapani Rajamaa hoitaa edelleen joitakin tehtäviä seurakunnassamme.

Alkuaikoina kokoonnuttiin vuokratiloissa. Vuonna 1909 ostettiin Punavuorenkatu 2:ssa sijainnut puutalo, jossa kokoonnuttiin vuoteen 1928 asti. Tällöin aloitettiin uuden kirkon rakentaminen samaan paikkaan ja puutalo siirrettiin Malmin kaupunginosaan, missä se on nykyään asuinkäytössä.

Nykyinen kirkkorakennuksemme valmistui vuonna 1929. Kirkon tornissa on kaupunkikuvallisesti huomionarvoinen spiira eli ”piikki”, jolla on ollut vaiheikas historia.  Kirkon urut on kunnostettu vuonna 2016.

Toistaiseksi Helsingin seurakunta on ainoa suomenkielinen metodistiseurakunta Uudellamaalla. Lähimmät ruotsinkieliset metodistiseurakunnat ovat Kristuskyrkan Helsingin Apollokadulla ja Kauniaisten ja Porvoon seurakunnat.

Sunnuntaisin on jumalanpalvelus kello 11. Jumalanpalveluksemme on kaksikielinen. Vuoroviikoin pääkieli on suomi ja vuoroviikoin englanti. Jumalanpalvelukset tulkataan aina toiselle kielelle. Jumalanpalveluksen aikana on lapsille pyhäkoulu.

Lisäksi säännöllistä toimintaamme Helsingissä ovat erilaiset kevät- ja talvikaudella viikolla kokoontuvat ryhmät:

• lähetyspiiri kerran kuussa (kirkolla tai kodeissa) . kk:n 2. keskiviikko.
  • Raamattuillat torstaisin klo 18:00
  • päivärukoushetki keskiviikkoisin klo 12 -13.
  • englanninkielinen raamattupiiri Zoomissa joka toinen perjantai klo 18:00 –
  • nuortenillat kerran kuukaudessa lauantaisin
  • yöllinen rukoushetki Zoomissa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, su klo 00 -01.

Olet tervetullut kaikkiin näihin tilaisuuksiin. Niissä on myös mahdollisuus esittää omia rukousaiheita, joiden puolesta voidaan yhdessä rukoilla.

Seurakuntasalissamme on kirjanurkka, josta voi tilaisuuksien yhteydessä ostaa hengellistä luettavaa. Seurakunnan sisääntulokäytävässä on hylly, josta voit ottaa mukaan käytettyjä hengellisiä kirjoja.

Seurakunnassamme käy kaikenikäisiä ihmisiä, myös monia, jotka eivät ole metodistikirkon jäseniä, mutta ovat löytäneet tiensä tilaisuuksiimme.

Seurakunnassa on palvelutyöstä kiinnostuneille tarjolla erilaisia pieniä ja isompia tehtäviä, esim. kolehdinkanto, kirkkokahvien järjestäminen, leipominen kirkkokahveja varten, tulkkaus (en-su-en), musiikkitoiminta ja lapsi- ja nuorisotyö. Järjestämme myös myyjäiset pari kertaa vuodessa. Muutama henkilö tekee säännöllisesti katuevankeliointityötä. Vapaaehtoistyöstä kiinnostuneiden kannattaakin kysellä pastorilta, olisiko tarjolla jotain heitä kiinnostavaa tehtävää.

Laulukirjana tilaisuuksissamme käytämme Hengellistä laulukirjaa, Viisikielistä sekä Laulun aika -kirjaa. Nämä ovat käytössä muissakin ns. vapaissa kirkkokunnissa. Englanninkielisiset laulut ovat yleensä The United Methodist Hymnal -laulukirjasta.

Metodistit tunnustavat muut kirkkokunnat osaksi Kristuksen seurakuntaa ja toivottavat muut kristityt tervetulleeksi ehtoollispöytäänsä. Metodisteille on mahdollista sekä lapsikaste että ns. uskovien kaste.